Sivukartta  |  Linkit  |  Palaute
Tekstin koko: Suurenna Pienennä

Tiedotteet 2005-2012

12.6.2013 Kotityöhön käytetty aika vähentynyt – pikkulasten hoitoon panostetaan

Kotitaloudet käyttävät entistä vähemmän aikaa kotitöihin, muun muassa vaatteiden huoltoon ja asiointiin. Sen sijaan pikkulasten ja lemmikkien hoitoon käytetään entistä enemmän aikaa, kertoo tuore Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimus. Tutkimus on tehty yhteistyössä Tilastokeskuksen kanssa. Tärkeimmät ja arvoltaan merkityksellisimmät kotitaloustuotannon tehtävät liittyvät asumispalvelujen sekä aterioiden ja välipalojen tuottamiseen.

29.4.2013 Ruoan hinta noussut reippaasti

Kuluttaja maksoi 73 tuotetta sisältäneestä ruokakoristaan vuoden 2012 lokakuussa 4,6 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Ruoka kallistui vuonna 2012 edellisvuosien tapaan selvästi yleistä hintakehitystä nopeammin. Ruoan hintaa nosti muun muassa makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien hintoihin vaikuttaneet valmisteverokorotukset. Hinnat nousivat erityisen paljon vihanneksissa, kertoo Kuluttajatutkimuskeskuksen tuore tutkimus.

17.1.2013 Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirja 2012: Arjen kartat ohjaavat näkemistä

Uusi tietotekniikka on johtamassa uudenlaiseen kuvaamiseen tieteissä. Tämä muutos voi saada meidät näkemään ja katsomaan arkea ja itseämme aivan uusilla, ennennäkemättömillä tavoilla. Kuvat ovat innostaneet ihmisiä kautta historian: ne kertovat yksinkertaistetusti ja nopeasti tekijän mielestä merkityksellisiä asioita. Kuvat ja mittarit eivät kuitenkaan ole viattomia, koska ne ohjaavat näkemistä. Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirja 2012 Arjen kartat ja rytmit herättää keskustelemaan kuvaamisen, mittaamisen ja arjen kartoittamisen tavoista. Uusi tietotekniikka on johtamassa uudenlaiseen kuvaamiseen tieteissä. Tämä muutos voi saada meidät näkemään ja katsomaan arkea ja itseämme aivan uusilla, ennennäkemättömillä tavoilla. Kuvat ovat innostaneet ihmisiä kautta historian: ne kertovat yksinkertaistetusti ja nopeasti tekijän mielestä merkityksellisiä asioita. Kuvat ja mittarit eivät kuitenkaan ole viattomia, koska ne ohjaavat näkemistä. Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirja 2012 Arjen kartat ja rytmit herättää keskustelemaan kuvaamisen, mittaamisen ja arjen kartoittamisen tavoista. Uusi tietotekniikka on johtamassa uudenlaiseen kuvaamiseen tieteissä. Tämä muutos voi saada meidät näkemään ja katsomaan arkea ja itseämme aivan uusilla, ennennäkemättömillä tavoilla. Kuvat ovat innostaneet ihmisiä kautta historian: ne kertovat yksinkertaistetusti ja nopeasti tekijän mielestä merkityksellisiä asioita. Kuvat ja mittarit eivät kuitenkaan ole viattomia, koska ne ohjaavat näkemistä. Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirja 2012 Arjen kartat ja rytmit herättää keskustelemaan kuvaamisen, mittaamisen ja arjen kartoittamisen tavoista.

17.12.2012 Vastuu nuorten talousosaamisen edistämisestä kuuluu kaikille

Eri toimijat – opetus, viranomaiset, yritykset, järjestöt ja media – tuottavat informaatiota ja materiaalia nuorten talousosaamisen edistämiseen, mutta tiedon löytäminen ja ymmärtäminen eivät aina ole helppoa. Nuorten taloudellisen osaamisen edistämistä selvittänyt tutkijaryhmä peräänkuuluttaa koordinoitua yhteistyötä ja selkeää työnjakoa eri toimijoiden kesken. Tällä tavoin voitaisiin helpottaa tiedon löydettävyyttä. Tutkimus tehtiin Kuluttajatutkimuskeskuksessa ja Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa.

26.11.2012 Kaupan oma merkkituote yleensä brändielintarviketta halvempi

Kauppojen omat merkit ovat yleensä ruokakaupan brändituotteita halvempia. Kuluttajatutkimuskeskuksen ja Ahvenanmaan valtionviraston tekemässä Ahvenanmaan ruokakorivertailussa valtaosa kaupan omista merkkituotteista oli edullisempi. Vertailussa 36 brändituotteelle löydettiin vastaava kaupan oma merkkituote. Viisi brändituotetta osoittautui edullisemmaksi vaihtoehdoksi kuin vastaava kaupan oma merkkituote ainakin yhdessä kaupassa. Muiden tuotteiden kohdalla kaupan oma merkkituote oli halvempi kuin vastaava brändituote, kertoo Kuluttajatutkimuskeskuksen tuore vertailuselvitys.

Seuraavat

Tulosta sivu